Informatie

Wat is online marketing?

Als organisatie ontkom je er tegenwoordig niet meer aan: online marketing. Het is dé tool om je product of dienst te promoten via het internet en om klanten naar je toe te trekken. Dit kan door middel van verschillende doelstellingen, strategieën én middelen. Maar wat is online marketing nu precies en waarom is dit zo belangrijk voor een organisatie om in te zetten? Wij leggen het je uit.

Online marketing

In principe is online marketing een verzamelnaam voor verschillende soorten digitale marketing. Het omvat alle marketingpraktijken die plaats vinden op het internet. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan acties waarbij je je merk, producten of diensten promoot. Elke boodschap die je als organisatie bedenkt en communiceert, wordt vervolgens op een effectieve en meetbare wijze gedeeld met de doelgroep. Bij online marketing kun je denken aan social media, online advertenties, maar ook het gebruiken van persoonlijke e-mails of je vindbaarheid in zoekmachines.

Voordelen

Online marketing heeft tal van voordelen voor organisaties. Deze zetten we hieronder voor je op een rij:

Resultaten goed meetbaar

Doordat online marketing afspeelt op digitaal gebied, zijn deze resultaten ook meteen beter meetbaar dan wanneer je een offline marketingcampagne uitvoert. Zo kun je met online marketing bijhouden hoeveel mensen er op de website komen, hoelang ze daar blijven, waar ze op zoeken en of er een aankoop wordt gedaan. Deze gegevens kunnen organisaties analyseren en hier vervolgens weer op inspelen, door hun bedrijfsvoering nóg beter te maken.

Personalisatie

Doordat organisaties nu dus beter inzicht hebben in wat een consument wil én zoekt, kunnen aanbiedingen steeds gerichter en persoonlijker worden gemaakt. Zo kan een organisatie echt relevant zijn voor haar doelgroep. Door telkens in te spelen op de wensen en behoeften van de klant, zorg je ervoor dat ze terug blijven keren naar jouw organisatie. Hiernaast zullen zij zich gewaardeerd voelen als jij hen persoonlijk aanspreekt met een boodschap dat hen interesseert en zullen ze sneller geneigd zijn om over te gaan tot aankoop.

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks open zijn.